Inklusion
Det at være inkluderende vil for os sige, at vi vil skabe plads til mangfoldighed og til elever med forskellig baggrund og behov, fordi vi tror på, at det er samspillet med andre, der danner grobund for udvikling.
Inklusion som en integreret del af undervisningen
På Skanderup Efterskole har vi ikke særlige inklusionshold for de fagligt udfordrede elever. Vores inklusionsindsats ligger i vores prioritering af den almindelige undervisning. Det betyder flere lærerkræfter på vores grenfag (linjefag kombineret med dansk) og niveaudelt undervisning i fagene matematik, engelsk og tysk. Vi tror på, at det giver et højere fagligt udbytte for den enkelte elev, hvis eleven bliver mødt med undervisning, der er tilpasset elevens niveau.
Hvilken hjælp kan vi ellers tilbyde?
Ud over vores prioritering i undervisningen, tilbyder vi ”Fagcafé”, som er én time ugentligt. I fagcaféen tilbyder vores læsevejleder hjælp til valg og brugen af IT-baserede hjælpemidler. Fagcaféen har også tilknyttet en matematiklærer, der arbejder med de særligt matematikudfordrede.
En skriftlig plan
Inklusionstiltaget for eleven beskrives i en skriftlig plan, som skal evalueres løbende hen over året.
I denne plan beskrives de tiltag og pædagogiske aktiviteter, som er omdrejningspunktet for gennemførelsen af indsatsen. Der udarbejdes individuelle aftaler mellem skolen, eleven og forældrene, som indeholder målsætningen for inklusionen, samt en beskrivelse af inklusionstiltaget.