Fremtidens planer

Vejledning

På Skanderup Efterskole har vi 3 vejledere, der i samarbejde med kontaktlærere, forældre og andre relevante personer vejleder eleverne.

Skolevejledere

Som udgangspunkt mener vi, at elevens planer for fremtiden er noget, der skal snakkes om derhjemme og forældrene har derfor et stort ansvar for, at eleverne kommer det rette sted hen efter efterskoleopholdet.

Skolens vejledere er til hver en tid behjælpelige med rådgivning og hjælp og besvarer gerne spørgsmål fra både forældre og elever.

Man er altid velkommen til at kontakte os for en uddybende samtale.

Skolens vejledere er:

Frands Lomholt: FL@skanderupefterskole.dk

Anja Jørgensen: AJ@skanderupefterskole.dk

Lasse Mortensen: LM@skanderupefterskole.dk

Mød vores dygtige uddannelsesvejledere

Lasse - Afdelingsleder på Skanderup Efterskole
Lasse Mortensen
Afdelingsleder
Administration & Ledelse
Anja - Lærer på Skanderup Efterskole
Anja Jørgensen
Lærere
Puls & Adventure
Frands - Lærer på Skanderup Efterskole
Frands Agerbæk Lomholt
Kunst & Grafisk
Lærere
Vejledere

Elevernes oplevelse af vejledningen på efterskolen

Alma, årgang 23/24

Om gruppesamtalerne

Jeg oplevede gruppesamtalerne som enormt givende.
Jeg fik rigtig meget ud af at høre om de andres tvivl, drømme og mange vidt forskellige planer.
Jeg blev mere afklaret om at mine egne overvejelser “var gode nok”.

Lukas, årgang 23/24

Om vejledningsaktiviteterne på grenfagene

På IT & Teknologi var vi ud og besøge flere forskellige virksomheder. Jeg blev opmærksom på, at min interesse for IT kan bruges indenfor mange forskellige erhverv – faktisk også nogle jeg aldrig havde hørt om..

Faye, årgang 23/24

Om at kende sin uddannelsesvejleder

Jeg havde Frands som vejleder. Ham havde jeg faktisk også som grenfagslærer, så jeg kendte ham ret godt – og han kendte mig.

Min gamle UU-vejleder vidste intet om mig. Vi havde kun talt sammen, helt kort tilbage i 8. kl.

Frands kunne udfordre mig lidt på mine overvejelser, hvilket jeg syntes var ret godt!

Vejledning – formål

Den enkelte elev skal sikres et godt grundlag for at træffe realistiske beslutninger om videre uddannelse og erhverv

Vejlederne på Skanderup Efterskole har i dagligdagen en tæt kontakt med elever og skolens øvrige personale; en kontakt der skaber tillid og rum til at give og modtage den nødvendige vejledning.

Formålet med vejledningen er blandt andet:

• at medvirke til at eleven træffer et kvalificeret uddannelses- og erhvervsvalg med afsæt i den enkeltes forudsætninger
  • at give eleven viden om og indsigt i de uddannelsesmuligheder der tilbydes efter 9. og 10. klasse
  • oplyse om hvilke krav der stilles til den enkelte elev for at gennemføre en ungdomsuddannelse.
  • at ingen bliver ladt tilbage når skoleåret er omme.

For at vejledningen kan blive bedst mulig er det vigtigt for os at:

• vejledningen er en naturlig del af hverdagen
  • elev og vejleder kender hinanden
  • vejlederen har en god kontakt med forældrene via hjemmeside, Viggo og samtaler
  • vejlederen har tæt kontakt med faglærere og kontaktlærer
  • der i vejledningen tages hensyn til både formelle og uformelle kompetencer

Brobygning

Samtaler