Indkaldelse til skolens generalforsamling - for medlemmer af skolekredsen

11. april 2024 kl. 18.30

Læs indkaldelsen her

EVENTS PÅ EFTERSKOLEN

ALLE ER VELKOMNE

Arrangementskalender

Ann E. Knudsen

Forældreforedrag: Teenagehjernen
ved hjerneforsker Ann E. Knudsen

Dato: 18. februar kl. 19.00 – 21.00
Pris: Gratis

Vi har et godt tilbud til jer forældre!

Kom og hør Ann E. Knudsen, som med udgangspunkt i neurovidenskab forklarer teenagehjernen. Du vil helt sikkert få motioneret lattermusklerne og ikke mindst lære, hvordan du udnytter din nye viden til at være en endnu bedre forælder for din elskede teenager.

Teenagehjernen kan, for en udenforstående, være svær at gennemskue og forstå. De er sårbare og tænksomme, de gennemgår voldsomme kropsforandringer – og de kan være helt utroligt trætte. Samtidig er de på en vild udvikling,  er impulsive og skønne at være sammen med.

Men hvordan er man egentlig de mest teenagevenlige forældre og lærere?

Du får svaret i dette underholdende og lærerige foredrag med udgangspunkt i genkendelige eksempler og videnskaben.

Tilmelding her

Offentligt foredrag i Naturvidenskab: Kan fortidens DNA hjælpe os i fremtiden?
ved DNA-forsker Eske Villerslev
Foredraget livestreames fra Søauditorierne i Universitetsparken, Aarhus Universitet.

Dato: 26. september kl. 19.00-21.00
Pris: Gratis

Hør hvordan fortidens DNA kan fortælle os hvorfor vi mennesker ser forskellige ud og rammes af forskellige sygdomme, hvornår nutidens danske forfædre kom til landet, hvorfor de store istidsdyr forsvandt og hvordan Grønland så ud for 2 millioner år siden.

Hvorfor ser vi mennesker forskellige ud? Hvorfor lider nogle befolkningsgrupper oftere af nogle sygdomme end andre befolkningsgrupper? Og hvad kan vi forvente at konsekvenserne af de globale klimaforandringer bliver? Disse spørgsmål, og mange andre, kan fortidens DNA hjælpe med at give svar på.

I dette foredrag vil Eske Willerslev tage os på en rejse tilbage i tiden. Han vil fortælle os hvordan nutidens europæere blev dannet, hvornår nutidens danske forfædre kom til landet, hvorfor de store istidsdyr forsvandt og hvordan Grønland så ud for 2 millioner år siden.

Tilmelding ikke nødvendig.

Offentligt foredrag i Naturvidenskab: Hvordan fungerer hjernen?
ved professor og overlæge Leif Østergaard

Dato: 24. oktober kl. 19.00-21.00
Pris: Gratis

Vores hjerne består af over 100 mia. celler som kommunikerer med hinanden i komplicerede netværk. Men hvordan hjælper hjernen os med at lære nye færdigheder og med at navigere i en stadig mere kompleks verden? Og hvorfor svækkes disse evner undertiden med alderen?

Hør om hvordan forskerne de seneste årtier har opnået en række gennembrud i vores forståelse af hjernen – takket være bl.a. teoretisk fysik og avanceret skanner-teknologi. Vi har nu en omfattende viden som dagligt kommer patienterne til gode.

Foredraget vil give et indblik i den nyeste viden om hjernen, dens funktion, og om årsagerne til de hjernesygdomme som forskerne arbejder på at forebygge.

Elevmøde

Gensynsdag for alle tidligere skanderuppere
Elevmødet arrangeres i år ikke af elevforeningen, men af skolen selv.

Dato: 28. oktober
Pris: Gratis (Deltagelse i jubilarfrokosten koster dog 125,-)

kl. 11.00: Jubilarfrokost

Kl. 13.00: Elevmøde for ikke-jubilarer

Læs mere og book din billet her!

Offentligt foredrag i Naturvidenskab: Antistof og antiverden
ved fysiker Jeffrey S. Hangst

Dato: 7. november kl. 19.00-21.00
Pris: Gratis

I de seneste år er fysikerne blevet i stand til at producere og studere antistof på måder som for få årtier siden blev betragtet som ren science fiction. Studier af antistof kan måske afsløre hvorfor stjerner, planeter og mennesker faktisk er til.

Ordet ‘antistof’ fremkalder ofte vilde forestillinger om fx dommedagsvåben eller energikilder til rumskibe. Men hvad er de videnskabelige facts om antistof?

Og hvorfor er der så stor interesse for dette gådefulde antistof? Fordi universet slet ikke burde eksistere. For da universet opstod ved Big Bang, burde der være skabt lige meget stof og antistof, og de ville tilintetgøre hinanden. Men antistoffet er pist forsvundet.

Offentligt foredrag i Naturvidenskab: Uden kryptering, ingen Internet
ved datalogerne Ivan B. Damgård og Jesper B. Nielsen

Dato: 14. november kl. 19.00-21.00
Pris: Gratis

Hør om hvordan kryptering sikrer at vi kan kommunikere fortroligt og færdes sikkert på internettet – fx når du bruger din netbank. Og hør om hvad udviklingen af blockchain giver os af muligheder i fremtiden – fx ved indgåelse og håndhævelse af kontrakter.

Vi har på kort tid flyttet store dele af vores liv ud på internettet – både privat, arbejds- og forretningsmæssigt. Mange systemer ville bryde sammen hvis alle havde adgang til alt på nettet. Det ville fx betyde at ingen brugernavne og passwords var sikre, og der ville ikke være nogen garanti for at det du sender når frem uden at være manipuleret. Den eneste teknologi der kan løse det problem er kryptografi. Hør fx om hvad der egentlig foregår – herunder matematikken bag – når din browser laver en sikker forbindelse til en webside, og hvad du selv skal være opmærksom på i den forbindelse.

Kontakt Skanderup Efterskole

Vil du vide mere om Skanderup Efterskole så tag  kontakt på

eller mail

Du kan ikke melde dig ind på skolen før du har været på besøg. Så start med at booke et besøg på skolen.

BOOK ET BESØG