calendar (2)
Grenfag
phone (1)

Historien om den sidste Kongeåskole

100 år med dannelse, ungdom og livsmod!

Efter krigen i 1864 blev grænsen mellem Danmark og Tyskland flyttet nordpå og kom til at ligge ved Kongeåen.

Når børnene syd for grænsen havde overstået deres skolepligt i den tyske skole, kunne de rejse til Danmark og komme på efterskole og lære at læse og skrive dansk og blive indført i den danske kultur og historie. Skolerne blev kaldt for Kongeåskolerne

Umiddelbart før 1. verdenskrig blev der behov for endnu en “Kongeåskole” og i løbet af foråret og sommeren 1914 blev efterskolen i Skanderup opført.

Trods små elevhold og få midler overlevede Skanderup Efterskole krigsårene.

I perioden efter 1918 strømmede det til med elever sydfra.

Tiden løb efterhånden fra de privatejede skoler, og siden 1965 har skolen været en selvejende institution.

I 1966 omlagde man skoleåret fra at indeholde et vinter- og sommerkursus for henholdsvis drenge og piger, til et 10-måneders efterskolekursus, udelukkende for drenge.

I 1982 åbnede man igen for tilgang af piger, og i dag har Skanderup Efterskole plads til 135 elever – lige mange piger og drenge.

Lær mere

Book et besøg

Vil du vide mere om Skanderup Efterskole så tag kontakt på

eller mail

kontor@skanderupefterskole.dk

Du kan ikke melde dig ind på skolen før du har været på besøg. Så start med at booke et besøg på skolen.