Om at være forældre til en efterskoleelev

Her på siden kan du læse om hvad du kan vente dig af tiden som efterskoleforælder.
Længere nede på siden har vi også samlet information om økonomi og elevstøtte.

All-inclusive

Skolepenge og elevstøtte

Hos os er skolepengene ”All-inclusive”, dvs. der kommer ingen ekstra regning til skoletrøje, rejser og materialer, dog køber alle en højskolesangbog af skolen (trækkes af depositum).

Alle elever modtager elevstøtte fra staten. Skolen udleverer ansøgningsskemaet.

Skolepengene og egenbetalingen af opholdet kan du beregne her:

Mulighed for økonomisk støtte

Lokal Elevstøtte

I har mulighed for at søge om såkaldt Lokal Elevstøtte, hvis særlige forhold gør sig gældende. Tildeling af støtten er baseret på en konkret, individuel vurdering, fx:

• Hvis familien har mere end 1 barn på efterskole i samme skoleår.
  • Hvis man er eneforsørger med særlige forhold, og med en indkomst der giver maksimum støtte, og der ikke er anden supplerende støtte fra elevens hjemkommune.
  • Hvis man er elev fra udlandet, fx Skandinavien eller Sydslesvig.
  • Hvis man får væsentlige ændrede indkomstforhold i forhold til beregningsåret, bevilges ekstra støtte i forhold til den nye økonomiske situation.
  • Hvis den ene forældre kommer på dagpenge/kontanthjælp forud for skolestart, eller i løbet skoleåret. Støtten bevilges efter skøn, og uddeles til gennemførte uger.
Tilmeldingsgebyr på 2000 kr.

Depositum og indmeldelsesgebyr

Ved indmeldelsen betales tilmeldingsgebyr på 2.000 kr.

Hvis I kommer på venteliste opkræves ikke tilmeldingsgebyr eller depositum, men et administrationsgebyr på 250,-.

I august året før skolestart betales depositum på 4.500 kr.
Efter skoleårets gennemførelse tilbagebetales depositummet.

Hvor store er madrasserne og hvad gør man med medicin?

Øvrige praktiske oplysninger

Flextrafik – Lunderskov-Skanderup
Køres som tilkaldetaxi.

Bestilling af kørsel skal ske på tlf. 76 608 608 senest 2 timer før ønsket påstigning.

Forældrefolder
I forældrefolderen kan I finde yderligere oplysninger om stort og småt – og en pakkeliste.

Samtaler

Forældreråd